Sociale Dienst Evergem pilootgemeente bij debietbegrenzing watermeters

Sinds 1 januari 2020 is het nieuwe Algemeen Waterverkoopreglement van kracht. Daardoor ontstaat een alternatief voor een volledige afsluiting bij klanten die hun waterfactuur niet betalen: de debietbegrenzing.

Tot nog toe ontving de Sociale Dienst van De Watergroep jaarlijks enkele verzoekschriften om de watertoevoer bij wanbetalers af te sluiten. De Watergroep kiest ervoor om de debietbegrenzing te sturen via een digitale meter die ze vanop afstand regelen.

Wat is een debietbegrenzer?

Een debietbegrenzer regelt de hoeveelheid water die door je watermeter stroomt. De debietbegrenzing laat nog een minimale watertoevoer van 50 liter per uur door. Voor de klant is het mogelijk om zijn huishouden te runnen, maar je kan bijvoorbeeld geen gebruik maken van de wasmachine en vaatwasser.

Pilootproject

De Watergroep zal enkel zo’n meter plaatsen bij wanbetalers die meermaals de afspraken niet nakomen, hun tussentijdse factuur niet betalen of zich niet aan het afbetalingsplan houden en dit na advies van de Lokale Adviescommissie. Evergem zal voor De Watergroep regio Meetjesland deel uitmaken van een pilootproject waarmee het bedrijf ervaring zal opdoen rond debietbegrenzing. Alle kosten zijn ten laste van De Watergroep. De eerste meter wordt waarschijnlijk midden 2020 geplaatst.

Gepubliceerd op vrijdag 31 januari 2020 10 u.