Schoolaanbod van de bibliotheek

Auteurslezingen

Een auteurslezing is voor kinderen en jongeren een unieke kans om de mens achter het boek te leren kennen. De meeste auteurs beperken zich immers niet tot voorlezen uit hun boeken, maar nemen de kinderen en jongeren mee naar de wereld achter het boek: hoe komt een verhaal tot stand, welke maatschappelijke thema’s spelen er … Uiteraard kunnen de leerlingen een heleboel vragen stellen. De bibliotheekmedewerkers brengen scholen op de hoogte van het aanbod.

Klasintroductie

Kleuterschool

De bibliotheekmedewerkers komen graag voorlezen in de kleuterklassen. Werk je rond een bepaald thema, laat het weten, we brengen aangepaste boekjes mee.

Basisschool

De bibliotheek verzorgt klasintroducties op maat van de leerlingen. De rondleidingen zijn aangepast aan de eindtermen per leerjaar. Een introductie duurt 1 uur.

  • 3e kleuterklas
    Kleuters maken kennis met verhalen.

  • 1e leerjaar: 'De woordfabriek'
    We vertrekken vanuit het verhaal ‘Het land van de grote woordfabriek’. De kinderen leren letters en woorden gebruiken om hun weg te vinden in de bibliotheek. Deze introductie vindt best plaats na de kerstvakantie, wanneer de kinderen al een stap verder staan in hun leerproces.

  • 2e leerjaar: 'De boekenfabriek, of hoe Uil en Kameleon een boek maakten'
    Na een korte kennismaking met de werking van de bibliotheek, ontdekken de kinderen hoe een boek gemaakt wordt. Dat gebeurt aan de hand van het verhaal 'De Boekenfabriek'. Als afsluiter spelen de kinderen zelf auteur en illustrator.

  • 3e leerjaar: 'Ken ik de bib?'
    We nemen de kinderen op speelse wijze mee op reis door de bibliotheek. We sluiten af met het ganzenbordspel 'Ken ik de bib?'.

  • 3e of 4e leerjaar: 'De poëtische bib'
    Gedichten tonen de kinderen de weg in de bibliotheek. Alle aspecten van de jeugdwerking en de bibliotheekwerking komen hierbij aan bod. Bovendien worden ook hun dichterskwaliteiten getest.

  • 4e of 5e leerjaar: 'Stapel op Boeken-spel'
    Een tocht langs het spelbord leert de kinderen de bib kennen. Vakje na vakje winnen ze met juiste antwoorden of vervulde opdrachten een aantal boeken voor hun stapel. Maar let op: boetes of te herstellen boeken kunnen de stapel ook weer kleiner maken! Wie de hoogste stapel heeft, wint het spel. 

  • 5e leerjaar: 'ZIZO-spel'
    Na een korte maar grondige inkijk in de weetboeken spelen de kinderen een spel om de ZIZO (Zonder Inspanning Zoeken)-rubrieken beter te leren kennen. De nadruk ligt hierbij op het zoeken tussen en in de boeken.

  • 5e of 6e leerjaar: 'Online privacy'
    Sociale netwerksites zijn een podium, waarop ze zich in woord en beeld presenteren aan hun vrienden en andere online contacten. Ze moeten hierbij ook keuzes maken: welke beelden plaatsen ze online, welke ervaringen delen ze, … Omdat sociale netwerksites gebruikt kunnen worden voor intieme conversaties, maar ook misbruikt kunnen worden in pestsituaties, is het belangrijk om te weten hoe men de toegang tot bepaalde informatie kan beperken. Als bibliotheek willen we jongeren op de hoogte brengen van de voor- en nadelen van sociale netwerksites. We geven hen tips over sociale media, de ontwikkeling van een online identiteit, online vriendschappen, wachtwoord instellen… Daarnaast leren de leerlingen op een zelfstandige manier de bibliotheek verkennen en werken met de catalogus.

  • 6e leerjaar: 'Databanken en wegwijs in de bib'
    In het zesde leerjaar leggen we de focus op het leren zoeken in de bib, databanken en online bronnen. Aan de hand van leuke zoekopdrachten leren de kinderen de (digitale) bib en catalogus gebruiken en informatie beoordelen.

Secundaire school

  • Kennismaking met de bib
    Verhalen, informatie, films en strips, je vindt het allemaal in de bibliotheek. Deze introductie is op maat van 1e graad, om jongeren hiermee vertrouwd te maken. Na een grondige uitleg over de catalogus en het digitaal krantenarchief, is het aan de leerlingen. Aan de hand van oefeningen leren ze de volledige bibliotheek kennen: fictie, ZIZO, SISO, krantenarchief, … Ze gebruik hierbij de catalogus.
    Een introductie duurt 90 minuten.

  • Online Privacy
    Uit onderzoek blijkt dat negen op de tien jongeren in Vlaanderen actief zijn op sociale netwerksites. Voor veel adolescenten zijn sociale netwerksites een concrete setting, een podium waarop ze zich in woord en beeld presenteren aan online contacten. Ze maken hierbij ook keuzes: welke beelden plaatsen ze online, welke ervaringen delen ze, …
    Omdat sociale netwerksites gebruikt kunnen worden voor intieme conversaties, maar ook misbruikt kunnen worden in pestsituaties, is het belangrijk om te weten hoe men de toegang tot bepaalde informatie kan beperken.
    We brengen jongeren op de hoogte van de voor- en nadelen van sociale netwerksites. We geven hen tips over sociale media, de ontwikkeling van een online identiteit, online vriendschappen, wachtwoord instellen, …
    Daarnaast leren de leerlingen op een zelfstandige manier de bibliotheek verkennen en werken met de catalogus. Deze introductie is voor de 1ste graad van het secundair onderwijs en duurt 90 minuten.


MAAK EEN AFSPRAAK VOOR EEN KLASINTRODUCTIE

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de schoolvoorstellingen van het Cultuurcentrum of in 'Sportieve school' in de sporthallen.