Schoolaanbod van de bibliotheek

Auteurslezingen

Een auteurslezing is voor kinderen en jongeren een unieke kans om de mens achter het boek te leren kennen. De meeste auteurs beperken zich immers niet tot het voorlezen uit hun boeken, maar nemen de kinderen en jongeren mee naar de wereld achter het boek: hoe komt een verhaal tot stand, welke maatschappelijke thema’s spelen er … En uiteraard kunnen er een heleboel vragen gesteld worden. De bibliotheekmedewerkers houden je op de hoogte van het aanbod.

 

Klasintroductie

Kleuterschool

De bibliotheekmedewerkers komen graag voorlezen in de kleuterklassen. Werk je rond een bepaald thema, laat het weten, we brengen aangepaste boekjes mee.

 

Basisschool

De bibliotheek verzorgt klasintroducties aangepast aan de leeftijd en het niveau van de leerlingen. De rondleidingen zijn aangepast aan de eindtermen per leerjaar. Een introductie duurt 1 uur.

  • 1e leerjaar: 'De woordfabriek'
    We vertrekken vanuit het verhaal ‘Het land van de grote woordfabriek’. De kinderen komen hierbij uitgebreid in aanraking met letters en woorden, die ze ook gebruiken om hun weg te vinden in de bibliotheek. Deze introductie vindt best plaats na de kerstvakantie, wanneer de kinderen al een stap verder staan in hun leerproces.
  • 2e leerjaar: 'De boekenfabriek, of hoe Uil en Kameleon een boek maakten'
    Na een korte kennismaking met de werking van de bibliotheek ontdekken de kinderen hoe een boek gemaakt wordt aan de hand van het verhaal De Boekenfabriek. Als afsluiter spelen de kinderen zelf auteur en illustrator.
  • 2e leerjaar: 'Lies en Pieter in de bib'
    Na een korte kennismaking met de werking van de bib nemen Lies en Pieter de kinderen mee op een tocht door de bibliotheek. Als de kinderen goed opletten, kunnen ze achteraf het verhaal reconstrueren en vinden ze als geen ander hun weg in de bib.
  • 3e leerjaar: 'Ken ik de bib?'
    We nemen de kinderen op speelse wijze mee op reis door de bibliotheek. Indien gewenst kan er ook een bezoekje aan de boekbinderij ingelast worden (+ 15 minuten). We sluiten af met het ganzenbordspel 'Ken ik de bib?'.
  • 3e of 4e leerjaar: 'De poëtische bib'
    Gedichten tonen de kinderen de weg in de bibliotheek. Alle aspecten van de jeugdwerking en de bibliotheekwerking komen hierbij aan bod. Bovendien worden ook hun dichterskwaliteiten getest.
  • 4e of 5e leerjaar: 'Stapel op Boeken-spel'
    Een tocht langs het spelbord leert de kinderen de bib kennen. Vakje na vakje winnen ze met juiste antwoorden of vervulde opdrachten een aantal boeken voor hun stapel. Maar let op: boetes of te herstellen boeken kunnen de stapel ook weer kleiner maken! Wie de hoogste stapel heeft, wint het spel. 
  • 5e leerjaar: 'ZIZO-spel'
    Na een korte maar grondige inkijk in de weetboeken spelen de kinderen een spel om de ZIZO (Zonder Inspanning Zoeken)-rubrieken beter te leren kennen. De nadruk ligt hierbij op het zoeken tussen en in de boeken.
  • 5e of 6e leerjaar: 'Online privacy'
    Sociale netwerksites zijn een podium, waarop ze zich in woord en beeld presenteren aan hun vrienden en andere online contacten. Ze moeten hierbij ook keuzes maken: welke beelden plaatsen ze online, welke ervaringen delen ze, … Omdat sociale netwerksites gebruikt kunnen worden voor intieme conversaties, maar ook misbruikt kunnen worden in pestsituaties, is het belangrijk om te weten hoe men de toegang tot bepaalde informatie kan beperken. Als bibliotheek willen we jongeren op de hoogte brengen van de voor- en nadelen van sociale netwerksites. We willen hen tips geven bij het gebruik van sociale media, bij de ontwikkeling van een online identiteit, bij het sluiten van online vriendschappen, bij het instellen van een wachtwoord, … Daarnaast leren de leerlingen op een zelfstandige manier de bibliotheek verkennen en werken met de catalogus.
  • 6e leerjaar: 'Databanken en wegwijs in de bib'
    In het zesde leerjaar leggen we de focus op het leren zoeken in de bib, databanken en online bronnen. Aan de hand van leuke zoekopdrachten leren de kinderen de (digitale) bib en catalogus te gebruiken en informatie te beoordelen.

 

Secundaire school

  • Kennismaking met de bib
    Verhalen, informatie, films en strips, je vindt het allemaal in de bibliotheek. Om jongeren hiermee vertrouwd te maken, ontwikkelde de bib een introductie voor de 1e graad van het secundair onderwijs. Na een grondige uitleg over werken met de catalogus en het digitaal krantenarchief is het aan de leerlingen. Aan de hand van oefeningen leren ze de volledige bibliotheek kennen: fictie, ZIZO, SISO, krantenarchief, … Hierbij maken ze gebruik van de catalogus. Een introductie duurt 90 minuten.
  • Online Privacy
    Uit onderzoek blijkt dat negen op de tien jongeren in Vlaanderen actief zijn op sociale netwerksites. Voor veel adolescenten zijn sociale netwerksites een concrete setting, een podium, waarop ze zich in woord en beeld presenteren aan hun vrienden en andere online contacten. Ze moeten hierbij ook keuzes maken: welke beelden plaatsen ze online, welke ervaringen delen ze, …
    Omdat sociale netwerksites gebruikt kunnen worden voor intieme conversaties, maar ook misbruikt kunnen worden in pestsituaties, is het belangrijk om te weten hoe men de toegang tot bepaalde informatie kan beperken.
    Als bibliotheek willen we jongeren op de hoogte brengen van de voor- en nadelen van sociale netwerksites. We willen hen tips geven bij het gebruik van sociale media, bij de ontwikkeling van een online identiteit, bij het sluiten van online vriendschappen, bij het instellen van een wachtwoord, …
    Daarnaast leren de leerlingen op een zelfstandige manier de bibliotheek verkennen en werken met de catalogus. Deze introductie is voor de 1ste graad van het secundair onderwijs en duurt 90 minuten.



MAAK EEN AFSPRAAK VOOR EEN KLASINTRODUCTIE

 

 

 

Misschien ben je ook geïnteresseerd in de schoolvoorstellingen van het Cultuurcentrum of in het project 'Sportieve school' in de sporthallen.