Problemen met oude identiteitskaart

Heb je een oude elektronische identiteitskaart, uitgereikt voor 4 juli 2016? Dan kan je vanaf 20 mei geen digitale handtekening meer plaatsen.

Om te voldoen aan Europese regels past de federale overheid de handtekeningcertificaten op oudere identiteitskaarten aan. Met die ID-kaarten is het vanaf 20 mei niet langer mogelijk om documenten digitaal te ondertekenen. Je kan bijvoorbeeld geen PDF meer ondertekenen met de kaartlezer, ook al is de kaart nog niet vervallen.

Online aanmelden blijft wel mogelijk. Voor bijvoorbeeld Itsme en de MyGov-app verandert er niets zolang de geldigheidsduur van jouw eID niet vervalt.

Heb je nog vragen over de elektronische identiteitskaart? Op onderstaande pagina vind je ongetwijfeld een antwoord.

ELEKTRONISCHE IDENTITEITSKAART

Gepubliceerd op donderdag 21 mei 2026 9.23 uur