Faillissement Vlaamse Energieleverancier - wat nu?

Op 7 december legde de Vlaamse Energieleverancier de boeken neer. Heel wat klanten sloten bij deze leverancier aan via de groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen. We geven graag even mee wat je kan doen.

Maak je geen zorgen omtrent de levering van je gas en elektriciteit. Fluvius treedt op als noodleverancier, je energievoorziening blijft dus gegarandeerd.

  1. Stop onmiddellijk al je betalingen naar de Vlaamse Energieleverancier (bijvoorbeeld de domiciliëring van de maandelijkse voorschotten)
  2. Als je aangesloten bent met een contract van de groepsaankoop van provincie Oost-Vlaanderen vragen wij om nog een aantal dagen af te wachten om je aansluiting voor je nieuwe contract in orde te brengen.
    • Provincie Oost-Vlaanderen is in onderhandeling met de energieleveranciers om een gezamenlijke overnemer te vinden voor de mensen die aangesloten zijn bij de groepsaankoop. Meer informatie volgt nog hierover.
  3. Wens je toch al je aansluiting te regelen, doe dan eerst de V-test en kijk naar welk energiecontract je wil overstappen: 
    • Het Energieloket adviseert om een vast contract aan te gaan, aangezien de energieprijzen steeds stijgen.
  4. Vraag een nieuw energiecontract aan binnen de 30 dagen en vraag een aansluiting vanaf de dag van het vonnis (faillissement) – 7 december 2021.
    • Zo vermijd je de erg hoge prijzen van de noodleverancier.
    • De overstap naar een nieuwe leverancier dient uiterlijk binnen de 60 dagen te gebeuren.
  5. De afrekening van je verbruik van de Vlaamse Energieleverancier zal pas volgen bij de afhandeling van het faillissement.
  6. Momenteel is de inschrijvingsperiode voor de nieuwe groepsaankoop van de provincie Oost-Vlaanderen lopende. De provincie garandeert om een strenge creditcheck te doen bij de deelname van de leveranciers.

SCHRIJF JE IN VOOR DE GROEPSAANKOOP

MEER INFO OP DE WEBSITE VAN KLIMAATGEZOND

Gepubliceerd op donderdag 9 december 2021 12 u.