Factuur betaald? Of toch niet …

Heb je een factuur ontvangen én betaald, maar krijg je een aantal weken later een aanmaning in de bus? Dan ben je wellicht slachtoffer van een vervalste factuur. De Economische Inspectie stelt vast dat er een verhoging is van het aantal meldingen over factuurfraude en wil iedereen waarschuwen.

Factuurfraude is fraude waarbij oplichters een factuur vervalsen: ze onderscheppen de papieren of elektronische factuur en wijzigen het rekeningnummer. Als de ontvanger deze vervalste factuur betaalt, betaalt hij dus de oplichters. 

Hoe gaan oplichters te werk?

De facturen worden op verschillende manieren onderschept. Zo kunnen ze uit jouw persoonlijke brievenbus of postkamer worden gestolen.
De originele factuur wordt ingescand en de gegevens van de leverancier worden met speciale software aangepast. In andere gevallen voegen oplichters een brief bij die vermeldt dat het rekeningnummer is gewijzigd of kleven ze een sticker op de enveloppe of op de factuur "Opgelet, gewijzigd rekeningnummer". Daarna versturen ze de aangepaste factuur naar het slachtoffer.
 
Er is ook meer en meer sprake van digitale factuurfraude waarbij elektronische facturen vervalst worden. Een hacker dringt bijvoorbeeld binnen in het informaticasysteem van een leverancier en wijzigt het rekeningnummer op de facturatiemails. Of hij besmet het informaticasysteem met een virus, waardoor hij vanop afstand in het systeem of in e-mails een rekeningnummer kan aanpassen.
 

Betaal je toch een vervalste factuur?

  • Neem eerst eens contact op met de leverancier. Misschien is er gewoon een vergissing in het spel en heeft hij onterecht een aanmaning of betalingsherinnering gestuurd.
  • Is dat niet het geval, contacteer dan zo snel mogelijk de betrokken banken (jouw bank en de bank van het rekeningnummer naar waar je hebt overgeschreven) om de fraude te melden. Jouw bank vraagt aan de bank van het rekeningnummer van de oplichters om het geld terug te storten. Deze bank tracht ook de overschrijving te blokkeren of blokkeert de rekening zodat geldafhalingen door de oplichters niet meer mogelijk is.
  • Meld het op meldpunt.belgie.be (optie 'vervalste factuur'). Je krijgt aan het einde van jouw melding meteen advies en informatie over welke stappen je nog kan ondernemen en wie je daarbij kan helpen.
  • Ben je slachtoffer van hacking? Doe dan ook aangifte bij de politie.
Gepubliceerd op maandag 24 juni 2019 14.19 u.