Evergem-Ekiden

IK SCHRIJF MIJN TEAM IN VOOR EKIDEN 2020

IK GEEF ME OP ALS SEINGEVER

Evergem-Ekiden is een estafettemarathon voor een team van 6 lopers. De wedstrijd vindt elk jaar plaats op 1 mei. Een team van 6 lopers loopt in totaal 42,195 kilometer (de marathonafstand). De eerste, derde en vijfde loper lopen 5 kilometer, de tweede en vierde lopen 10 kilometer, de zesde vervolledigt de marathonafstand. Hierbij geven ze onderling een tasuki, een sjerp, door. In 1917 werd in Japan de eerste ekiden als wedstrijd gelopen. Sindsdien heeft de IAAF (International Association of Athletics Federations) de regels vastgelegd. Diezelfde regels worden ook tijdens de Evergem-Ekiden gevolgd.
De Evergem-Ekiden is de oudste ekiden in Vlaanderen. In 2000 werd die voor een eerste keer gelopen. De Evergem-Ekiden is uitgegroeid tot een van de grootste Ekidens van Vlaanderen (bijna 150 ploegen).

De wedstrijd is zowel voor recreatieve joggers als getrainde atleten.

Een samenwerking met Evergem Sport! vzw, Runners Evergem en A.S. Rieme vzw

BEKIJK DE UITSLAGEN VAN EVERGEM-EKIDEN 2019

BEKIJK DE FOTO'S VAN EVERGEM-EKIDEN 2019

Inschrijven

Inschrijven kan vanaf 1 februari tot uiterlijk 28 april. Daarna kan je niet meer inschrijven.

  • 36 euro per ploeg
  • binnen de 3 dagen overschrijven op BE36 9611 8639 4181 van Evergem Sport! vzw,
    Guldensporenlaan 34, 9940 Evergem, met als mededeling: ‘Evergem-Ekiden + teamnaam’
  • herenploeg / damesploeg / gemengde ploeg
  • Aandenken voor elke deelnemer

Verloop

  • 13 uur: ploegvoorstelling
  • 13.30 uur: start aan voetbalveld achter Sportcentrum Hoge Wal
    tijdslimiet: 4 uur 30 minuten (dan zijn alle lopers binnen)
  • 18.15 uur: prijsuitreiking

Je kan de toiletten, douches en kleedkamers in de sporthal gebruiken.

Parcours

Evergem-Ekiden heeft een mooi en gevarieerd parcours, voor een groot deel op de Finse piste. Je loopt langs en door het Sportcentrum waar een massa toeschouwers je toejuichen en aanmoedigen. In het Sportcentrum gebeurt de wissel.

Tips om de ekiden uit te lopen

  1. Beleef er veel plezier aan
    • De gevorderden kunnen het alvast beamen: in groep lopen is veel aangenamer dan alleen!
  2. Juiste voorbereiding
    • Heb je het goede voornemen om te beginnen lopen? Proficiat, dit is een goede start!
    • De meeste beginners zijn zó enthousiast dat ze vergeten om geleidelijk aan op te bouwen. Als je te snel start en te lang loopt, kan je blessures oplopen.
    • Begin dus vroeg genoeg met de voorbereiding en niet de laatste week.
    • ‘Joggen voor beginners’ (op woensdagavond aan Sportcentrum Hoge Wal) is ideaal om te starten! Een ervaren begeleider maakt een aangepast schema, geeft nuttige tips en heel wat praktische informatie. Een nieuwe sessie start steeds in september.
    • Op de Finse looppiste hangt een 'joggersklok'. Zo weet je in welke tijdspanne je een ronde aflegt, wanneer je eventueel je kinderen moet afhalen in de sporthal of hoe lang je aan het lopen bent.
  3. Goede loopschoenen
    • Om te lopen heb je niet veel nodig: je hebt vast wel ergens een sportbroek liggen en een licht regenjasje. Wat wel belangrijk is, zijn goede loopschoenen. Laat je adviseren door een gespecialiseerd verkoper. Als je met slechte of versleten schoenen loopt, kan je snel blessures oplopen, met pijnlijke gevolgen voor je hele lichaam.

Ervaring van een deelnemer

Transcript:

In dit videofragment hoor je een interview met Christoph Caluwé, een ervaren deelnemer aan de Evergem-Ekiden. De interviewer kon hem strikken tijdens een looptraining. De man loopt op de Finse piste en rond de vijver aan Sportcentrum Hoge Wal. Op minuut 0:30 loopt hij de trappen op van het Mottekasteel. Ongeveer halverwege het filmpje wordt het parcours getoond op kaart.

Voor mensen met een auditieve handicap zijn er ondertitels.